onsdag den 24. september 2014

Analyse af 7-eleven kaffeautomater

Die Schöne: Christina, Jakob, Thomas & Stine


Vi har i gruppen valgt at kigge på kaffemaskinens mapping, affordances og signifiers. Metoder vi har brugt har været participant observer og interview. Vi har altså selv prøvet maskinerne af, hver for sig og sammen. Vi har desuden taget et billede af maskinen og analyseret det i fællesskab ud fra Normans begreber. Vi har også spurgt personalet i 7/11 om de ting vi ikke selv forstod ved maskinen. Man kunne også have benyttet sig af observer participant for at se om kunderne havde svært eller nemt ved at bruge maskinen eller lavet et contextual interview med kunden mens de fik kaffe.

Kaffeautomaterne i 7-eleven butikkerne har i alt 12 knapper, hvor 8 af dem er til kaffe, latte, cappuccino, macchiato og kold mælk. Her er der tale om god brug af signifiers og mapping, da der på knapperne står ”PRESS”, og da de desuden er placeret logisk ud for de forskellige funktioner. Dette gør produktet overskueligt og nemt at bruge. Man kan dog undre sig over, hvorfor de har valgt at have en knap, hvor der står “PRESS” ud for hver kaffevariant, da disse knapper kunne have fungeret som knap i sig selv. De har en affordance, der fortæller os, at vi kan trykke på dem. Funktionen ”kold mælk” kan også skabe forvirring, for er dette mælk til kaffen eller bare en kop kold mælk? Og i sådan et tilfælde, hvor meget mælk i forhold til størrelsen af koppen, som man har valgt? Der er desuden 2 metalringe i bunden af maskinen, som er en god signifier på hvor koppen skal stå.

De sidste 4 knapper er placeret i bunden og er til te. Ved siden af knapperne står teksten ”kogende vand” og ”start/stop”, men de 4 knapper er uden nogen form for signifier, hvilket stiller spørgsmål som ”hvorfor er der 4 knapper?” og ”hvilke knapper er til hvad?”.

Vi var inde i 3 forskellige 7/11s for at spørge, om de vidste, hvad de 4 knapper er til. Én vidste slet ikke, hvad de var til. I en anden 7/11 vidste de det heller ikke men prøvede at gætte sig til, hvad deres funktioner kunne være. Manageren kom frem og mente, at det var knapper til andre smagsvarianter der ikke var indbygget (bla. chai latte), men vi har set andre steder, hvor de har en chailatte maskine for sig selv, lige såvel som de har en kakaomaskine for sig selv. Manageren mente dog, at det var ret nemt at se, at det kun var den ene knap, der skulle bruges både til stop og start, og han havde aldrig oplevet kunder klage over maskinen. Om det så er fordi, at folk vælger ikke at klage over den slags, eller fordi vi er de eneste, der ikke helt kan forstå designet er så noget andet.

På trods af maskinens mange knapper og relativt ulogiske te-afdeling er maskinen nem at bruge på grund af de mange signifiers.

2 kommentarer:

  1. Punkter som bør diskuteres yderligere og som ikke er dækket i den 500-ords analyse. Det kan også være punkter man er uenige i eller som man mener skal uddybes.

    - Affordance vs. perceived affordance - gør de tilstedeværende signifiers at alle de intenderede affordances bliver udnyttet?

    - I analysen roses designet da der på knapper står PRESS, men er dette ikke bare en dobbel signifiers?

    - Uddybelse af signifiers på skærm - fungerer skærm godt? Er den nødvendig? Gode signifiers? Feedback?

    - Mapping problemer - hvad skal man press? Er det italiensk kaffe på højre side

    - Placering af kop ved the - der er knapper til the ovenover den store hane, men theen kommer ud af den lille - reddes kun ved tydelige signifiers. Kunne godt være påpeget

    - Kunne have uddybet fyldningsprocessen - hvor meget indhold får man?

    - Hvornår stopper maskinen med at fylde op? Er der sensorer eller er det størrelsen på kopperne (constraints)?

    - Kaffebønner er synlige - hvilken effekt? Feedback?


    Derudover må man naturligvis gerne fremhæve et par punkter, som analysegruppen har set godt.

    - Har været inde i 3 forskellige butikker og spurgt ejerne

    - Har selv prøvet maskinen

    - Har rigtigt nok påpeget forvirringen omkring kold mælk og thesektionen

    SvarSlet
  2. RASC
    REFERAT AF DISKUSSION:

    - På knapperne står der “PRESS”, hvilket er en dobbelt signifier, som får nogle kan være forvirrende. Norman beskriver desuden, hvorledes det, at der overhovedet behøver stå “PRESS” er et tegn på dårligt design. Det blev i diskussionen foreslået, at der i stedet kunne indsættes pile eller lignende, for at skabe proximity og bedre mapping.

    - Der er måske en logisk grund man ikke trykker på eks. lille kaffe, fordi det måske bliver slidt væk og det er vigtig at man kan se hvad det er man køber.

    - Knapperne har en affordance - men er der nogen, der ikke bliver udnyttet, fordi de ikke bliver set?

    - I forhold Uddybelse af signifiers på skærm - fungerer skærm godt? Er den nødvendig? Gode signifiers? Feedback? Gruppen fravalgte skærmen, fordi den ikke ydede nogen funktion - kun en animation. Vi snakkede dog om at det var vigtig at se på kaffemaskinen som en helhed, hvis man skal lave en grundig analyse. For at forstå brugeroplevelsen, er det vigtigt at tage elementer fra omgivelserne med ind også, selvom man samtidig skal begrænse sig. F.eks. at finde rigtig type kop, stille den osv. Der er mange ting, der skal tages hensyn til fra brugerens side, før der overhovedet laves kaffe.

    - Mapping problemer - hvad skal man press? Er det italiensk kaffe på højre side?
    Der er dobbelt så mange labels til ting, end man egentlig kan udføre. Når der står “PRESS” på noget, betyder det, at det er dårligt design. Bare fordi man godt kan finde ud af det, betyder det ikke, at det er logisk, og det er vigtig at man som designer efterstræber det optimale design. De italienske flag ved knapperne var noget, der kun var på den kaffemaskine, gruppen tog billede af.

    - Placering af kop ved theen var problematisk, da der er knapper til the ovenover den store hane, men theen kommer ud af den lille - kunden reddes kun ved tydelige signifiers. Manglende signifier omkring hvor det varme vand kom ud - fra midten eller fra venstre side.

    - I fyldningsprocessen var der stor forvirring omkring, hvorledes maskinen afgjorde, om der
    var afgivet nok indhold får man i koppen. Hvornår stopper maskinen med at fylde op? Er der sensorer eller er det størrelsen på kopperne som afgør opfyldningen (constraints)?

    - De synlige kaffebønner oven over maskinen kunne i princippet udgøre en god feedback, ved at niveauet af bønner sank ved brug, men det er højst sandsynligt bare til pynt.

    - Æstetiske hensyn: gøre knapper større og skrive pris, så øjet kan blive et sted og have større overblik.

    - Gruppen lider måske lidt af Stockholmsyndrom, de forsvarer maskinen selvom om den måske ikke så logisk. Godt at man havde metoden med.

    SvarSlet