tirsdag den 11. november 2014

DDLAJ - Spotify analyse

Analyse-stafet
(Spotify app)

Screen Shot 2014-11-10 at 17.57.13.png


Metode


Vi har kigget individuelt og sammen på Spotify og taget udgangspunkt i...


Vores situationer er baseret på vores konceptuelle model af musikafspilningssoftware og ikke feltstudier, samt bred kendskab til computere generelt. Derfor vil de to scenarier være præget af vores forestillinger om Spotifys brug.


Analyse


Affordances


Tager man udgangspunkt i at vi alle før har haft med computere og diverse musikafspillere at gøre, afforder alene dét mange forskellige ting man kan gøre når vi kigger på Spotify som et stykke musikafspilnings software.
(Vi har valgt ikke at gå særlig meget i dybden med affordances pga. det er meget subjektivt)


Signifiers


Scrollbar viser at der kan ses mere på siden og at man kan scrolle ned. Spotify gør desuden brug af en grøn farve til at fremhæve vigtig information (eller hvertfald hvad spotify synes er vigtigt).


Semiotik
Konventionelle symboler for play, stop knapper osv. Diverse indeksikalske ikoner under “MAIN” menuen, som ikke (endnu) har nogle konventionelle standarder. Shuffle og repeat knapperne nede i højre hjørne er formentlig tæt på at være konventionelle standarder i musikafspillere, men ikke nok til at Spotify tør lade dem stå alene; for i modsætning til knapperne nede i venstre hjørne, får man feedback ved ‘mouse-over’ på shuffle og repeat knapperne. Det tyder altså på at det endnu ikke er en accepteret standard ifølge Spotify. “+” symbol signifier at man kan tilføje en sang til sin playliste. Et andet eksempel er “+” ikonet ved siden af “New playlist” tekst som indikere at man kan lave en ny playliste.
Screen Shot 2014-11-11 at 10.25.56.png


Constraints


Er der ikke valgt nogen sang, bliver afspilleren “greyed out” og du kan ikke bruge dens funktioner, udover skru op og ned.


Screen Shot 2014-11-11 at 10.42.25.png


Gestalt love
Der findes law of proximity altså at ikonerne + tekst (knapperne) opfattes som hørende sammen. Derudover er de opdelt efter form, farve, størrelse, etc. Law of similarity - Menuen i venstre side, har knapper og funktioner der deler en lighed, de har altså noget med hinanden at gøre. Loven om lukkethed: ikonerne er i en lukket kasse, så de har noget med hinanden at gøre. De er allesammen funktioner.


Feedback
En grøn streg som highlighter hvilken side man er på og hvilken sang man hører, den grønne bar viser hvor langt man er i sangen. Desuden viser den lydstyrken ved at lave flere streger jo højere lyden er skruet op. Knapperne lyser op når man kører hen over dem og i og ved den store play knap ændres symbolet på selve knappen sig også.


Screen Shot 2014-11-11 at 10.25.47.png


Scenarie 1 - Oprettelse af playliste alene


En person sidder alene derhjemme og er i gang med at lave aftensmad. Hun vil gerne høre musik mens hun laver mad derfor sætter hun sin computer ved siden af sig. Hermed går hun i gang med at finde en playliste.


Selvom brugeren i denne situation er alene i lokalet, kan man stadig snakke om form for copresence, da Spotify er tilsluttet internettet og dermed vennelister/facebook. Så selvom man er alene, er der stadig et element af facework, da folk kan se hvad man lytter til. Dette er også noget Spotify har tænkt over og har gjort det muligt at lave offentlige eller private playlister, eller at gå i ‘private session’, hvor ingen andre kan se hvad man laver.

Scenarie 2 - Oprettelse af playliste til en fest


Der er oprettet en Spotify playliste lavet af værten som spiller til festen. Flere af gæsterne har dog også nogle sange de gerne vil høre. Der er derfor flere omkring computeren for at skifte sang.


Ift. scenarie 1 kommer der et større element af perceived performance fordi der er andre tilstede og det ligger derfor et på personen der skifter sang, pga. det kan gå ud over festens stemning hvis man sætter en sang på der ikke tiltaler de andre/ikke kan finde den ønskede sang og man gerne vil opretholde sit facework.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar