Metode
I denne analyse af eReolen har vi valgt at afgrænse os udelukkende til eReolens iOS app.
Til udarbejdelse af denne analyse anvendte vi Heuristic evaluation, helt konkret baseret på Jakob Nielsens 10 generelle principper for interaktionsdesign fra 1994.
TIl gennemførelsen af evalueringen, argerede gruppens tre medlemmer som evaluatorer, der i tyve minutter, individuelt evaluerede iOS appen. Denne adskilte evaluering, havde her til formål, at sikre selvstændig og fordomsfri evaluering fra hver evaluator i henhold til Nielsens principper.
Vi valgte at bruge tyve minutter på den individuelle evalueringen da interfacet er relativt simpelt og indeholder få dialog elementer.
Inden den individuelle evalueringen, afstemte vi mellem os, hvordan vi forstod de forskellige heuristiske principper, for at mindske afvigelser og skabe konsensus omkring anvendelsen af dem.
Under evalueringen noterede vi hver især hvilke af de 10 principper hvor der forekom mangler og noterede dertil eksempler på disse mangler. Dette gav anledning til en kortlæggelse og sammenligning af fundne brugervenlighedsproblemer.
Efter evalueringen diskuterede vi disse fundne problemer og afstemte hvorvidt der var tale om en mangel, hvorved vi kom frem til de endelige brugervenlighedsproblemer i appen, som vi efterfølgende analyserede. Dertil tilføjede vi et ekstra parametre, nemlig “Bug” (som blot er et udtryk for en handling der for appen til at crashe).
NB: Vi er velvidende, at nogle af de fundne brugervenlighedsproblem vi har indraget, i denne analyse og evaluering af eReolens app, er mindre problemer der ikke nødvendigvis ødelægger den overordnede brugsoplevelse.
Heuristisk evaluering
Tabellen illustrere problemer fundet under den Heuristiske evaluering. kolonnerne “Emil”, “Tilde” og “Frederik” illustrere brugervenlighedsproblemer fundet under den individuelle evaluering. Kolonnen “Samlet” fremviser de endelige brugervenlighedsproblemer.
Visibility of system status
Søger man efter en titel, hvor der ikke kommer nogle “hits” kommer følgende meddelelse (billede 1) , søger man igen på en anden titel, hvor der heller ikke kommer nogle “hits”, ændre interfacet ikke, det er derfor meget svært at se om den har registreret ens anden søgning.
Man kan argumentere for, om det ville være passende at gøre det mere tydeligt at der er sket endnu en søgning.
Match between system and the real world
Appen snakker brugerens sprog, med korte og nemme vendinger.
Dog kan der argumenteres for at symbolet “øjet” er en konvention der endnu ikke er så udbredt, mange vil nok finde “huset” som et mere naturligt symbol, dog konnotere øjet et “overview”, som stemmer overens med dens funktion.
Dog kan der argumenteres for at symbolet “øjet” er en konvention der endnu ikke er så udbredt, mange vil nok finde “huset” som et mere naturligt symbol, dog konnotere øjet et “overview”, som stemmer overens med dens funktion.
Consistency and standards
Gennem vores evaluering af eReolen kom vi frem til nogle helt konkrete eksempler vores der var en mangler på konsistens. F.eks. har udviklerne af appen anvendt forskellige symboler der at til indikere man kan få information om et konkret emne, eksempler på dette ses nedenfor.
Her ses det at der bliver anvendt 2 forskellige symboler til at illustrere samme funktion. Venstre billed er taget under info om en konkret E-Bog, mens højre er taget fra log ind menuen.
Yderlige 2 andre symboler i kan findes i appen der symbolisere samme funktion, hvilket vil sige her der tale om hele 4 forskellige symboler. Der er altså en tydelig mangel på konsistens, og selvom dette umiddelbart er et mindre fejl der kan løses gennem “trail and error”. Så kan det give anledning til brugervenlighedsproblem for begynder brugere. Løsningen er her dog ganske oplagt, nemlig at ændre de forskellige symbolerne til et fælles. Hvor man vil argumentere for at symbolet der ses på overstående billed til højre i forhold til semiotikken vil være mest i overensstemmelse med i konventionerne for platformen.
Help users recognize, diagnose, and recover from errors
Et godt system vil som hovedregel, ifølge den heuristiske metode, søge at formindske eller helt udrydde mulige handlinger der kan lede til fejl og blindgyder. Sker der fejl, skal systemet være behjælpelig med genoprettelse af det fejlen har medført. Dette bør også ske ved fejl, hvor det ikke er handlingen der er fejlagtig ifht. systemet, men systemet der fejler f.eks., i sin kodning eller anden teknik. Efter at vi i gruppen testede om man kunne være flere mobiler logget ind på samme bruger (det kunne man ikke) medførte det fejlmeddelelsen “Forespørgsel fejlet. Prøv igen senere”. Denne fejlmeddelelse kom konsekvent ved flere log-in forsøg, efter vores test af flere mobiler på én bruger. For at finde løsningen til dette problem kan man argumentere for, at en tydelig henvisning til hælp, i dette tilfælde, ville have gjort væsentligt mere gavn, end deres umiddelbare forslag “Prøv igen senere”.
Det skal selvfølgelig nævnes, at der ikke er blevet foretaget en grundigere undersøgelse af, om der findes en mere gennemgribende forklaring end deres fejlmeddelelse. Men da, som den heuristiske metode proklamere, så bør hjælp og forslag, være klart og tydeligt og hjælpsomt.
Help and documentation
“Hjælp” sektionen findes ved at kligge på symbolet med tre vandrette linjer, øverst i venstre hjørne. Dette leder brugeren ind på @reolens hjemmeside. Her bliver man mødt med en box der umiddelbart siger noget om at hjælpe. Scroller man lidt ned, kommer man til en “kontakt” box. Her kan specifere sine problemer og kontakte eReolen. I de fleste tilfælde, vil det være mere ubelejligt at skulle lave opkald, for at få hjælp. Hvis man kligger lidt rundt igen, på “hjælp” siden, kan det hænde at man får trykket på hjælpknappen, inde på hjælp siden. Det er et valg med en overraskelse. For først ved tryk på denne knap, kommer man ind på det der ofte forbindes med en hjælpside. Det er ærgeligt at man er ude i at skulle bruge hjælp, for at få hjælp.
Når du så finder frem til hjælp er der to valgmuligheder “APP 2.0” og “Ereolens APP 1.1” - derfra er det utroligt svært at finde svar på sit spørgsmål.
Dog skal det siges at når man finder frem til svaret, er der lavet en god beskrivelse af hvordan man udfører det korrekt
Bug
Går man ind under “log ind” og kun indtaster “vælg dit bibliotek” og efterfølgende klikker “log ind” crasher appen og lukker helt ned, dette gør den konsekvent.
Denne bug ville umiddelbart kunne ses som en fejl i forhold mange af de 10 heuristikker, vi tilføjede derfor et ekstra parametre da gav et bedre billed af evalueringen.
Metodebeskrivelsen er gennemført og leder fint videre til selve evaluering.
SvarSletVi savner flere af Normans begreber i evalueringen - Feedback, signifiers, affordances. F.eks. i “Visibility of system status” hvor der beskrives en mangel på feedback uden ordet egentlig bruges.
I “Consistency & Standards” beskriver i to symboler, som i mener har samme funktion. Vi i kritikgruppen er ikke enige i at funktionen er den samme, da der er tale om to forskellige affordances.
I jeres skema er i alle enige om at der er en fejl i form af symbolet “øjet”. Dog har i ikke taget den med som en reel fejll. Vi mener i kritikgruppen at symbolet “huset”, som i selv nævner, bør være symbolet for hjem knappen.