mandag den 20. oktober 2014

Analyse af mit.au.dk og Stads selvbetjening

Afgrænsning:
Vi har valgt at kigge på hvordan man via mit.au’s selvbetjening udskriver en indskrivningsbekræftelse, som førstegangsbruger af hjemmesiderne.

Handlingen
For at kunne lave udskriften skal man gøre følgende trin:
  • -         Gå ind på www.mit.au.dk
  • -          Log ind
  • -          Find under menuen ”Studium”, ”Stads selvbetjening”
  • -          Tryk på linket
  • -          Log ind
  • -          Find i menuen, undermenuen ”udskrifter”
  • -          Hold musen over undermenuen og tryk på ”bestil/vis udskrifter”
  • -          Følg punktlisten på udskriftsfolderen


Mit AU

Affordances:
Link til indskrivningsbekræftelse, trykke på links, man kan bruge standard drop-down menuer og man kan bruge standard link menuer, drop-down henvender sig til den unge generation som ved, at der kommer en drop-down boks når man holder markøren på menuen, link menuen henvender sig til ældre generationer som ikke har samme viden.

Signifiers:
Pil ud for hvert link er signifiers for at man kan gå videre via linket

Manglende signifiers:
Ingen information om hvad man kan foretage sig på de forskellige links, der er ingen signifiers der viser at man finder indskrivningsbekræftelsen på Stads selvbetjening.

Feedback:
Den stiplede linje under links, bliver til en hel streg når musen holdes over, indikerer at linket kan trykkes på, hvorimod en gråtone ville betyde at den ikke er.

Gestaltprincipper:
Proximity: drop-down menuerne sidder i toppen i en række, menuerne har samme baggrundsfarve, og baggrundsfarven har en anden farve end den bagvedliggende bjælke, og resten af hjemmesiden.
Links-menuerne er samlet i fire kvadrater, linjerne og de manglende linjer skaber fire usynlige kasser (closure).

Semiotik:
Kontrastforhold, farver og fonter der associerer til Aarhus Universitet og deres hjemmeside


Stads selvbetjening

Affordances:
Udskrift af indskrivningsbekræftelse mm., trykke på links. Dropdown menuer afforder at hjemmesidens funktioner findes herigennem. Afforder en lang række funktioner, blandt andet: eksamenstilmelding og resultater.

Signifiers:
Eneste signifier er det blå markerede link som fører til en support side, det vil sige der er kun signifier til hvordan man finder hjælp, i stedet for at ha nogle signifiers der viser hvordan man bruger siden. 
Hvis man ikke bruger trial-and-error, er det nødvendigt at læse en anden hjemmeside (FAQ) for at kunne benytte stads selvbetjening.
Indskrivningen findes under menuen ”udskrifter”, men logisk ville nogle tro at indskrivningen kunne findes under menuen ”indskrivninger”.

Constraints:
Indirekte constraint, der er ikke andet på hjemmesiden end menuen, en velkomst og et link til support. Det er ikke muligt for førstegangsbrugeren at gøre noget forkert på startsiden.

Gestaltprincipper:
Proximity: en lang grå bjælke, som menuerne ligger på så menuerne er samlede.

Semiotik:
Mørk grå farve på bjælken står ikke I stærk kontrast til den sorte skriftfarve menuerne har, derfor er titlerne på menuerne ved første øjekast svære at se.
Udover AU’s logo og den blå velkomsthilsen er der ikke noget der associerer til at hjemmesiden tilhører AU.

Konklusion:
Med udgangspunkt i vores scenaire med førstegangsbrugeren der skal printe sin indkskrivelsesbekræftelse giver begge sider altså både mit.au og STADS ikke nogle signifiers på hvordan denne funktion udføres. Selve STADS er meget lidt brugervenlig og det kræver trial and error og undersøgelse af siden for at kunne finde den rigtige funktion. Forsiden henviser endda til en FAQ support side, så den ved godt at den er ugennemskuelig.

Metode:
Vi har brugt, Don Norman, Gestalt principperne og semiotik i forhold til kontraster og farve. Vi har taget udgangspukt i en 1. gangsbruger af hjemmesiden, men selvom gruppen har brugt siden før, kan der herske tvivl om hvor man finder de forskellige funktioner og medmindre vi bruger siden ofte, så kan den stadigvæk virke forvirrende for flergangsbrugeren pga. de mangelende signifiers og manglende mapping.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar