Selvbetjeningskasser i Føtex
Intro:
Selvbetjeningskasserne i Føtex er placeret ved udgangen af Føtex og virker som betalingskasser, hvor kunden selv opererer købet af varer. Kasserne består af en touchscreen, en kortindlæser, kvitteringsprinter, stregkodelæser, cash input /output, flaskebon printer og en flade til at stille varer på. I nærheden af kasserne står en medarbejder, som er klar til at hjælpe kunder i nød eller foretage andre administrative handlinger.
Layout/opstilling:
Opstilling af selvbetjeningskasserne:
Selvbetjeningskasserne er placeret indenfor en afgrænsning udgjort af transparente skillevægge. Inden for denne afgrænsning er 8 selvbetjeningskasser. De er placeret således, at der er to i hver side og en firkantet ”ø” i midten med fire kasser, henholdsvis to på hver side. Dette danner en form for gang-passage - i og med ø’en er der, fremkommer to gangpassager, som leder kunderne hen til kassen og videre ud. Disse gangpassager er relativt brede (ca. 3 m). Desuden er der stor afstand mellem de kasser, der er placeret ved siden af hinanden. Denne opsætning gør det let for kunden at bearbejde selvbetjeningskassen uden at føle at deres personlige rum bliver indtrængt af dem, som står i kø eller andre, som er ved at handle.
Selvbetjeningskasse-området er afgrænset fra resten af butikken ved brug af skillevægge. De største gangpassager i butikken fører ned til selvbetjeningskasserne og de er lette at se på afstand, da der ikke er nogle høje hylder eller lignende i nærheden af dem. Modsat de almindelige kasser, hvor der er høje hylder før.
Den enkelte selvbetjeningskasses opstilling:
Eksterne påvirkninger:
Selvom alle kunder ved selvbetjeningskasserne har intentioner om at købe noget, er situationen omkring selvbetjeningskasserne en unfocused gathering, fordi ingen har intentioner om at interagere med andre kunder, og samlingen er ikke koordineret som en focused gathering.
Vi har i vores feltstudie også kigget på, hvad sker “uden om” situationen ved selvbetjeningskasserne. Særligt har vi interesseret os for, hvad en evt. kø vil gøre ved situationen i og omkring selvbetjeningskasserne og hvilke konventioner der indgår i den danske “kø-kultur”.
Køens påvirkning på situationen:
Der vil opstå en unfocused gathering ved kø-dannelsen, hvor kunderne indgår i en udelukkende fysisk copresence. Men i konteksten skaber en kø-dannelsen også et vedvarende pres på kunder og medarbejdere ved selvbetjeningskasserne, der pålægger dem et performativt aspekt. Dette pres bliver dog modvirket af det kollektive face work, der forsøger at opretholde lige-balancen og sørger for at ingen taber ansigt. Hvis der er problemer i denne forbindelse, skal medarbejderen hjælpe kunden før han eller hun får følelsen af at tabe ansigt overfor de andre kunder. Det performative aspekt kommer også til udtryk ved, at det forventes, at kunden er effektiv og hurtig til at udføre handlingen og få betalt for varerne, hvilket også skaber et stress aspekt og et pres på kunden på at udføre dette korrekt.
Kø kultur
I den danske og skandinaviske “kø-kultur” findes en række konventioner, der påvirker situationen omkring selvbetjeningskasserne. Disse konventioner inkluderer selvfølgelig, at man ikke må springe over i køen, men også at man ikke hopper fra den ene kø til den anden uden at man mister sin position.
Der er også en konvention omkring en midlertidig afvigelse fra køen, som f.eks. hvis man skal have noget slik eller en avis. Her kan der midlertidigt opstå en konflikt, der oftest bliver løst igennem body idioms.
Personligt space:
Kritik af selvbetjeningskasser i Føtex
SvarSlet“Situational proprieties” er forandret - Kunden styrer nu kasseapparatet. Derfor har kunden fået en ny konvention i forhold til deres adfærd ved kassen. Det er nu dem, der styrer i hvilket tempo de scanner deres varer, og dette kan give en situation, hvor kunden sætter et involvement shield op, i og med de udemærket godt er klar over en co-presence - de andre kunder, som står i kø. Det samme gælder, når en kunde har brug for hjælp. Dette vil, for nogen, skabe en akavet situation, hvor denne ‘situated activity’ pludselig bliver fokus for alle de andre kunder.
Spørgsmål til afskærmingen. Hjælper en transparent væg overhovedet? Bemærker folk den, eller er det et æstetisk design uden yderligere funktion?
Når en medarbejder hjælper en kunde med problemer ved kasseapparatet; så mener vi stadig der er tale om focused interaction, da kunden og medarbejderen fokuserer på det samme i situationen (problemet med apparatet)
Uddyb hvordan en konfilkt kan løses igennem body idiom.